سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت آلرژی به فرش و موکت

قالیشویی

فرش و موکت می‌تواند در تاروپود خود بسیاری از آلودگی‌ها را جذب کند و عامل رشد میکروب‌ها شود؛ در نتیجه باعث آلرژی به فرش و موکت شود. شاید فکر کنید آلودگی‌ها فقط بیرون از منزل وجود دارند. اما اگر اصول بهداشتی در منزل رعایت نشود، خود عامل بسیاری از بیماری‌ها می شود. شاید برایتان عجیب باشد که فرشی که در اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی انداخته‌ایم ممکن است خانه رشد بسیاری از میکروب‌ها شده باشد. حتی با وجود جارو کشیدن به صورت مرتب این آلودگی‌ها برداشته نمی‌شوند. شما با جارو کردن تنها بخشی از ذرات ریز را از روی فرش برمیدارید. اما برای ضدعفونی کردن فرش خود راهکاری دارید؟
ممکن است خودتان دست به کار شوید و فرش و موکت‌تان را بشویید؛ اما آیا شرایط مناسبی برای خشک کردن اصولی آن مانند قالیشویی ها دارید؟ حتما می‌دانید که فرشی که کمی رطوبت دارد می‌تواند به راحتی غبار و آلودگی جذب کند؛ در واقع فرش مرطوب زمینه رشد میکروب و باکتری‌ها را فراهم می کند.
نتیجه فرش غیر بهداشتی تنها مشکلات تنفسی نیست؛ ممکن است باعث ناراحتی‌های پوستی هم شود. پوست عضو مهم و حساسی است. خارجی‌ترین لایه بدن ما پوست است و اگر در محیط آلوده ای قرار بگیریم اولین عضو آسیب پذیر پوست است.
برای پیشگیری از این مشکلات پیش از خرید اطلاعات لازم در رابطه با نوع الیاف فرش به دست آورید. همچنین دقت کنید که از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

نکات جلوگیری از آلرژی به فرش و موکت

 پنجره‌ها را باز بگذارید

در طول روز برای ایجاد جریان هوا در خانه، پنجره‌ها را باز بگذارید. با این کار هوای تازه وارد خانه می‌شود. وجود هوای تازه در منزل فضا را برای رشد باکتری نامساعد می‌کند. البته این کار را در صورتی انجام دهید که هوای شهر تمیز باشد. آلودگی جدیدی وارد فضای خانه خود نکنید.

شستشوی سالیانه در قالیشویی

به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر هم اصول بهداشتی در خانه را رعایت کنید، باز هم فرش و موکت شما نیاز به شستشو دارد. در کارخانه قالیشویی نوین استفاده از مواد شستشوی خاص با توجه به جنس بافت هر فرش و همچنین خشک شدن در گرم‌خانه های مخصوص علاوه بر حذف آلودگی های فرش، امکان نفوذ آن را به تاروپود فرش را نمی دهد. علاوه بر خدمات شستشوی فرش می توانید از خدمات رفوگری، لکه بری، ریشه زنی، رنگ‌گذاری در قالیشویی نوین بهره مند شوید. با این کار علاوه بر تحویل گرفتن فرش تمیز، ترمیم و سالم هم می‌شود.
توصیه ما این است که هر چند وقت یکبار فرش ها را در فضای آزاد قرار دهید. در زمان های قدیم که خبری از قالیشویی نبود، مردم در حیاط های خود اقدام به شستشو می کردند. اما پیش از شروع شستشو، فرش را روی یک طناب محکم می‌انداختند و به کمک یک چوب به فرش ضربه میزدند تا غبار و خاک آن زدوده شود. اگر با همان غبار، فرش را خیس می‌کردند، روند شستشو سخت‌تر می شد همچنین بوی بد در فرش باقی می ماند. به همین خاطر اگر امکانش را دارید فرش را غبارزدایی کنید.

ضدعفونی کردن فرش و موکت در منزل

اگر به هر دلیلی خواستید خودتان برای ضدعفونی کردن فرش دست به کار شوید، در یک ظرف آب و مقداری سرکه سفید آماده کنید. و به کمک یه حوله نرم بر روی فرش بکشید. از تکرار این روش پرهیز کنید؛ چرا که سرکه سفید می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش (ارجاع به مقاله مربوط) شما شود. البته ترکیب آب و جوش شیرین هم می‌تواند موثر باشد. برای ضدعفونی کردن فرش بهترین روش تماس با متخصصین این امر است.