سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پد فرش چیست ؟ + کاربرد پد فرش در منزل

فرش به عنوان رایج ترین زیرانداز در بین مردم شناخته می شود و امروزه در انواع دستبافت و ماشینی موجود است. با توجه به اینکه در ساختمان سازی از انواع سرامیک، سنگ و کاشی مدرن استفاده می شود، احتمال لغزش و سر خوردن فرش ها بسیار زیاد است. به همین دلیل استفاده از ابزار مخصوصی به نام پد فرش برای جلوگیری از لیز خوردن آنها ضروری است. لیز خوردن فرش به خصوص برای افراد مسن و کودکان می تواند بسیار خطرناک باشد و باید به آن توجه ویژه ای شود. در ادامه به بررسی اینکه پد فرش چیست و چه فوایدی دارد می پردازیم.

همه چیز درباره پد فرش

همانطور که گفته شد عوامل مختلفی می تواند باعث لیز خوردن فرش و در نهایت آسیب ها و خسارت های مختلف شود. سر خوردن و لیز خوردن می تواند یکی از عوامل آسیب دیدگی فرش باشد، بنابراین باید از ابزارها و راهکارهای خاصی برای جلوگیری از آن استفاده کرد.

برای اینکه بتوانیم به طور خلاصه تعریف کنیم که پد فرش چیست، می توان گفت که در اصطلاح پدها، لایه‌ای حائل یا عایق میان دو چیز متفاوت گفته می‌شوند. معمولا یکی از این دو چیز سخت و از نظر فیزیکی مقاوم است و دیگری حساس و ضعیف است. پد فرش عمدتاً روی سطحی از سنگ، سرامیک، پارکت و ... قرار می گیرد که اجسام سخت و مقاومی هستند و در زیر فرش قرار می گیرند و با ایجاد اصطکاک بین فرش و سطح کف از حرکت فرش جلوگیری می کنند.

پدها را می توان از مواد مختلفی مانند فوم، پلاستیک نرم، الیاف پشمی و ... ساخته و با توجه به متریال کف آن را انتخاب کرد. به عنوان مثال، بهترین پد فرش برای ساختمان هایی که از سرامیک، سنگ و پارکت استفاده می کنند، پدهای لاستیکی یا فومی هستند.

مزایای استفاده از پد فرش

استفاده از پد فرش می‌تواند از لیز خوردن فرش‌ها جلوگیری کند. هچنین مزایای دیگری همچون افزایش طول عمر فرش، عایق صوت و رطوبت و حرارت و… را دارد. اگرچه استفاده از خدمات قالیشویی تهران و شرکت‌های دیگر برای شستشو، تعمیر و ترمیم فرش‌ها می‌تواند به افزایش عمر فرش کمک کند اما بهتر است که قبل از نیاز پیدا کردن به خدمات قالیشویی‎ ها با استفاده کردن از پد فرش و … از آسیب دیدن فرش‌ها جلوگیری کرد.

اگرچه بسیاری از افراد از روش های مختلفی مانند قرار دادن پایه مبل و کمد روی فرش برای جلوگیری از جابجایی فرش بر روی سطح زمین استفاده می کنند اما این روش ها می تواند به فرش آسیب برسانند. استفاده از پد فرش برای پیشگیری و همچنین جلوگیری از کوبیدگی فرش می تواند مزایای متعددی داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد نرمی و لطافت

وقتی از پد در قسمت های زیرین فرش استفاده می شود، افراد هنگام راه رفتن روی آن احساس خوشحالی می کنند. پدها فرش را نرم تر و صاف تر می کنند.

عایق صدا و رطوبت

امروزه اکثر مردم در ساختمان‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند و مشکلاتی همچون سروصدا را تجربه کرده‌اند. استفاده از پد فرش می‌تواند به عنوان یک عایق صدا عمل کند و برای اتاق‌های خواب در ساختمان‌های آپارتمانی بسیار توصیه می‌شود چرا که به تأمین آرامش و آسایش کمک می‌کند.

همان‌طور که گفته شد پد فرش از مواد مختلفی تولید می‌شوند که مهم‌ترین آنها پلاستیک و فوم هستند. این مواد می‌توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت داشته باشند و به عنوان یک عایق رطوبتی عمل نمایند.