سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونگی شستن فرش در خانه (مانند روز اول)

شستشوی فرش یکی از موضوعاتی است که هر سال و در روزهای نزدیک به عید مطرح می‌شود و باید برنامه‌ای مشخص برای آن داشته باشید. چه بخواهید از خدمات یک قالیشویی استفاده کنید و چه قصد شستن فرش در خانه را دارید، باید زمان کافی برای آن اختصاص داده و از مدت‌ها قبل به فکر رزرو وقت برای شستشو و یا تهیه ابزار و مواد شوینده مورد نظر خود باشید. شستن فرش در خانه تا حدی در هزینه‌های آخر سال شما صرفه جویی می‌کند، اما زحمت زیادی هم داشته و ممکن است برای همه مقدور نباشد.

نکات ضروری قبل از شستن فرش در خانه 

قبل از اینکه شستشوی فرش در خانه را شروع کنید، مهم‌ترین چالشی که پیش روی شما قرار دارد این است که فضای مناسبی برای شستن فراهم کنید. اگر حیاط دارید،‌ بهترین گزینه این است که برای شستشوی فرش‌ها، به سراغ آن بروید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم از همین ابتدا شستن فرش در خانه را فراموش کنید. 

حال که فضای مناسب شستشو را انتخاب کردید، باید مطمئن شوید که آیا فرش شما در اثر شستشو رنگ می‌دهد یا خیر. برای این کار می‌توانید یک پارچه مرطوب را روی یک نقطه از فرش قرار دهید. بعد از یک ساعت بررسی کنید ببینید که آیا پارچه رنگی شده است. اگر پارچه هیچ رنگی نگرفته بود، مشکلی وجود ندارد. 

سپس باید به دنبال فضایی برای خشک شدن فرش باشید. پهن کردن فرش مستقیم در برابر آفتاب،‌ صحیح نیست زیرا رنگ فرش را از بین می‌برد. پس باید جایی در فضای آزاد اما دور از تابش مستقیم خورشید را انتخاب کنید. برای شستشو هم بهتر است از آب سرد یا ولرم استفاده کنید تا به الیاف قالی و فرش آسیبی وارد نشود. 


برای شستن فرش در خانه به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

شستن فرش در خانه شاید به اندازه قالیشویی هزینه نداشته باشد اما زحمت زیادی دارد. علاوه بر اینکه باید حتما تجهیزات لازم برای این کار را داشته باشید. پس قبل از اینکه اقدام به شستشوی فرش خانه خود کنید، مواردی که در لیست زیر بوده را تهیه کنید. 

  • جارو برقی 

  • اسفنج تمیز 

  • پارو

  • مواد شوینده مناسب

  • آب ولرم و سرد

  • دستکش پلاستیکی 

حداقل این لوازم و تجهیزات برای شستشوی فرش در خانه ضروری است. اگر تجهیزات بیشتری هم داشته باشید، مانند جاروهایی که با آب و مواد شوینده فرش را تمیز می‌کنند، مطمئنا کار برایتان بسیار ساده خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که فضای مسطحی را هم برای شستشوی فرش نیاز دارید. در این فضای مسطح حتما باید راه آب وجود داشته باشد تا آلودگی‌ها بعد از شستشو از فرش خارج شوند. 


راهنمای قدم به قدم شستن فرش در خانه 

برای اینکه بعد از شستشوی فرش در خانه، قالی‌ها مانند روز اول شوند باید دقیقا طبق راهنمایی که در ادامه به شما می‌گوییم؛ عمل کنید. 


اول از همه فرش‌‌ها را جارو بکشید 

حتما قبل از شروع به شستشو، باید فرش‌ها را به خوبی جارو کنید. اگر گرد و خاک داخل فرش باقی بماند، در اثر فشار آب به داخل الیاف نفوذ می‌کند. این کار را هم بهتر است با تکان دادن فرش انجام ندهید. با قدرت بالای جاروبرقی، فرش را با دست تمیز کنید. اگر هم امکانش را دارید، شانه جاروبرقی را بیرون بیاورید تا تمام پرزها گرفته شود. 


آیا فرش رنگ می‌دهد؟

حال وقت این است که تست کنید آیا فرش رنگ می‌دهد یا خیر. برای این کار همانطور که قبلا هم گفتیم باید یک تکه پارچه تمیز و مرطوب را روی فرش قرار دهید. اگر بعد از گذشت یک ساعت پارچه هیچ رنگی به خود نگرفت، می‌توانید شستشو را شروع کنید. در غیر این صورت بهتر است آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. 


شستشوی فرش با شوینده 

بعد از تست رنگ‌دهی، باید مقدار لازم شوینده را داخل آب حل کرده و با اسفنج تمیز روی تمام سطح فرش بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید و ریشه‌های فرش را به آرامی اما به دفعات بشویید. اگر لکه‌ای از قبل روی فرش بوده، زمان بیشتری برای از بین بردن آن صرف کنید. 


آبکشی فرش‌ها

اجازه دهید کمی مواد شوینده روی فرش‌ها بماند،‌ سپس با پارو آن‌‌ها را از روی فرش تمیز کنید. سپس با آب ولرم،‌ فرش را آبکشی کرده و مجدد آن را پارو کنید. اگر فرش را روی سطح شیبدار قرار داده باشید، مراحل آبکشی آن به مراتب ساده‌تر خواهد شد. 


خشک کردن فرش‌ها

برای خشک شدن فرش‌ها ابتدا آن‌ها را به دقت پارو کنید. وقتی دیگر آبی از فرش خارج نشد، باید فرش را به یک دیوار تکیه دهید تا خشک شود. حتما دقت کنید که نور خورشید به آن مستقیم نتابد زیرا رنگ الیاف فرش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 


شستن فرش با شامپو فرش

یک روش ساده دیگر برای شستشوی فرش در خانه استفاده از ترکیب شامپو فرش و اسفنج تمیز است. در این روش هم باید ابتدا قالی‌ها را جارو کنید، سپس با اسفنج و شامپو فرش شستشو را شروع کنید. بعد از اینکه کامل فرش‌ها را شامپو فرش کشیدید، برای مدت نیم ساعت اجازه دهید تا استراحت کند. در نهایت دوباره فرش را جارو کرده و از تمیزی آن لذت ببرید. 

بعد از شستن فرش در خانه به چه نکاتی باید دقت کرد؟

شستن فرش آخرین مرحله از نگهداری این سرمایه نیست. باید مراقب باشید که تا جای ممکن روی فرش چیزی نریزد، از این رو نباید میز ناهار خوری را روی آن قرار داده و یا یک فرش قیمتی را در مسیر عبور و مرور هر روزه قرار دهید. در صورتی که فرزندان کوچک در خانه دارید، بهتر است از کاورهای مخصوص فرش استفاده کنید. 

یکی از عواملی که فرش را به طور کامل نابود می‌کند، رطوبت است. سعی کنید فرش را در فضایی خشک استفاده کنید تا پوسیدگی آن را از بین نبرد. نور مستقیم خورشید نیز رنگ‌های فرش را از بین برده و بافت آن را از هم باز می‌کند. بهتر است بعد از شستشو سریعا آن را خشک کرده و در محلی خشک و به دور از آفتاب استفاده کنید.

 اگر لکه‌ای روی فرش ایجاد شد، بهتر است در همان لحظه‌های اول به آن رسیدگی کنید و نگذارید که اثری از آن باقی بماند. لکه‌های قدیمی به سختی پاک خواهند شد. در چینش جدید لوازم خانه خود هم تا جای ممکن لوازم سنگین مانند مبلمان، تخت و دیگر لوازم را روی فرش قرار ندهید تا دچار فرو رفتگی موضعی نشود.


آیا شستشوی مداوم فرش در خانه باعث آسیب به آن می شود؟

هر وسیله‌ای که بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد و نیاز به شستشوی بیشتری داشته باشد، زودتر مستهلک شده و آسیب می‌بیند. فرش نیز به دلیل اینکه کف منزل پهن شده و در معرض انواع آلودگی‌ها و کثیفی‌ها قرار دارد، نیازمند تمیز شدن مداوم است. 

از طرفی به دلیل جنس و بافت فرش و قالی، نمی‌توان به دفعات زیادی آن را شست. بافت فرش در هر بار شستشو مقداری تخریب شده و از طرفی رنگ آن نیز رو به کاهش می‌رود. برای حل این مشکل باید سعی کنید نهایتا سالی یکبار فرش‌ها را شسته و در شرایط بهتر اینکار را هر چند سال یکبار انجام دهید. در فاصله بین این دفعات، بهتر است جاروی مداوم فرش و قالی را در برنامه هفتگی خود قرار داده و در زمان‌هایی که لکه‌ای روی فرش ظاهر می‌شود، از شامپو فرش استفاده کنید. 

در کنار این مسائل، به دلیل اینکه اکثر افراد تخصصی در زمینه شستشوی فرش ندارند، در حین انجام اینکار ممکن است آسیب‌های جدی به فرش وارد گردد. بهتر است در این خصوص ریسک نکرده و در صورتی که تجربه کافی در شستن فرش ندارید، این کار را به یک قالیشویی معتبر واگذار کنید.

ساده‌ترین راه برای شستن فرش‌ها مانند روز اول

در مطلبی که مشاهده کردید، روش‌های شستن فرش در خانه توضیح داده شد و متوجه شدید که اگر بخواهید به تنهایی اینکار را انجام دهید، به چه ابزاری نیاز داشته و چه مراحلی را باید طی کنید. در کنار این موضوع، روش ساده‌تری نیز وجود دارد که با صرف هزینه‌ای مقرون به صرفه، تمام این پروسه برای شما انجام خواهد شد و فرش و قالی‌های خود را در سریع‌ترین زمان درب منزل تحویل خواهید گرفت. 

کافی است با مجموعه قالیشویی نوین تماس بگیرید و با اعلام نشانی و زمان مورد نظر خود، خودروی باربری از نزدیک‌ترین شعبه قالیشویی نوین برای شما اعزام می‌گردد. جهت ارتباط با کارشناسان مجموعه با شماره 1442 تماس بگیرید. این مجموعه دارای کادری مجرب بوده که نحوه شستشوی فرش‌های ماشینی و دست بافت را آموزش دیده‌اند و با بهترین ابزارآلات روز دنیا اقدام به پاکسازی فرش و قالیچه شما می‌کنند.